6 oktober 2016

Eko vinterkläder/åkpåse för baby

När värmen plötsligt tog slut så började jag fundera över vintern. Tänk om det blir en sådan där vinter som när vi flyttade in i huset för 6 år sedan? Vi hade flera decimeter snö som låg från november till mars. Mysigt men det kräver rätt kläder för både en liten bebis och vuxen.

Tack vare mina erfarenheter från värnplikten och min uppväxt med ett aktivt uteliv så kan jag klä mig rätt ute, klä ett barn känns lite trixigare. Jag vet annars ganska precis vad jag behöver ha på mig beroende på hur kallt det är och vad jag ska göra. Ull är klart bäst för kalla dagar, det andas och värmer även om man blir svettig. Vi hade ett "ordspråk" i lumpen, svettas du så dör du, lite på halvskoj. Men blir man blöt, blir man lätt kall och det är då stor risk att förfrysa kroppsdelar. Är man själv ute i skogen och kommer vilse kan man bli kraftigt nerkyld. Tilläggas bör att jag gjorde lumpen i Boden ;-)

Hur ska man klä barn/bebis i vinterkylan?



Ett tunt ullunderställ närmast kroppen är bäst, finns bland annat i vanliga butiker som Lindex och Polarn och Pyret. Annars även på nätet där det går att få tag på eko ull, bara att googla. Ovanpå det har man ett lager kläder beroende på aktivitet, kyla och vind. Här kan du se en tabell över hur vinden påverkar kylan, kyleffekten. Små barn som inte rör sig blir inte varma eller svettiga av ansträngning. Därför är det viktigt att de behåller den värme de har.




Jag har nu införskaffat den här overallen i ull som funkar både vagnen och i bärsele/sjal eftersom vagnen inte alltid funkar. Då behöver man inte trixa med att ta på och av kläder, min syster som tipsade. Samt den här åkpåsen i lammull som är Woolmark och Ökotex-certifierad, ej kromgarvad. Då jag inte hunnit sy klart min giftfria åkpåse i dun och kommer förmodligen inte hinna med det heller. Men jag använder täcket och madrassen varje gång hon åker i vagnen just nu.


Mössan är viktigt då mycket av kroppsvärmen försvinner där. Använd gärna en tjock mössa som stoppar vinden lite, även här värmer ull bäst. Bomull funkar lite mildare dagar, men man kan också köra två lager mössor. Jag hoppas den mössan jag köpt ska funka även blåsiga dagar. Ull kan klia lite, därför gillar jag att både mössan och overallen är fodrade med bomull.
Principen för klädsel när det är kallt är lager på lager, gärna fler tunna än ett tjockt. Det är luften mellan kläderna som isolerar och håller värmen. Därför är t.ex. ullflotté väldigt bra. Är barnet större har man ha ett sista yttre lager som är vind och vattenavvisande för lek.

Skor får inte vara för små, detta kan orsaka frysskador. De måste finnas luft för isolering, är man större och svettas är ullstrumpor bäst vid mycket kallt väder. Det är även viktigt med en tjock yttersula som isolerar från den kalla marken, en extra ullsula på insidan kan också göra susen. Kängor är därför bättre eftersom de oftast har en rejäl sula och klack. Skinn är såklart att föredra, sen ett eller 2 par tunna strumpor. När man bär i sjal är dessa ulltossor väldigt bra, de har resår så de sitter på plats.

Köldskador är inget att leka med, det drabbar främst näsa, kinder, fingrar och tår. Första symtomen är att huden blir vit, då är det viktigt att värma kroppsdelen. Gnugga inte. Värm området med din hand eller stoppa barnets (gäller även för vuxna) hand/fot i din armhåla eller liknande område som är varmt. Agera snabbt och ta er inomhus så fort som möjligt, även varm dricka kan hjälpa. En termos med varm dricka kan därför vara bra att ha med riktigt kalla dagar, eller så kan man amma sitt barn.





foto: Lindex, Polarn och Pyret, Köp barnvagn, Ekotjusigt
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

2 kommentarer:

  1. Hej Miriam,
    Räcker denna overall som ytterplagg? Har en bebis som oftast ligger i vagn, nerstoppad i en åkpåse med dun(överdel) och ull(underdel), men tyvärr är han sällan böjd hela promenaden utan vill upp i bärselen. Lite trixigt att klä när det är tio minusgrader ute typ. Kan denna overall funka med tunn ull underst och en ullfrotteoverall som andralager och sedan denna - vad är din erfarenhet?
    Mvh
    Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vera!
      Ja jag tycker denna overall funkar fint att bära i. I regel är det benen som sticker ut då och kan kräva ett extra lager. Är det -10 och du bär nära kroppen så tycker jag inte 3 lager behövs. Bara 1 an och 3an. Har du bärjacka? Om inte och det blåser mkt kan det behövas benvärmare och tossor, eller ett par av dina vantar eller strumpor i tjockare ull. Har hen overallen i vagnen behöver inte åkpåsen vara helt stängd. Känn efter med en hand. Ofta klär vi på lite för mkt. Titta lite på vad du själv har på dig. Blåsten är ofta värst. Lycka till!

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...