7 oktober 2016

Bedside crib och första tiden hemma med bebis

Jag fick en fråga via mail vad vår sidosäng heter, jag tänkte fler kanske undrar över den och hur det funkar när vi sover. Vår bedside crib kommer från Fillikid och är köpt här, dock fick vi en annan botten än den på bilden. Vi fick en med runda hål i som dessutom var vitmålad. Hålen är bra för luftcirkulationen så det var bara positivt. Den giftfria tagelmadrassen och det tjocka fluffiga spjälsängsskyddet i naturmaterial har jag gjort själv.


Vi försökte lägga lillskruttan i sidosängen när vi kom hem från BB, ibland funkade det och ibland inte. Den första tiden hemma är lite som en dimma, jag minns bara att det var sjukt jobbigt. Många långa timmar amning mitt i natten. Jag hade ställt in en fåtölj i sovrummet och gick upp varje gång det var dags, helt galet. Mitt råd; liggamma, liggamma, liggamma! Om det inte funkar bulla upp med kuddar och prova laidback amning. Vi hade också ett babynest i naturmaterial som också funkade ibland. I regel vaknar de ju när man flyttar dem. Därför är liggamning så bra, då kan man själv bara rulla därifrån. Sidosängen är dock bra som skydd så hon inte ramlar ner från sängen och funkar lite som avlastningsyta. Ett annat tips är att ha en handduk under övre halvan av sängen. Då är det lätt att bara byta och tvätta den när det kommer kräk och mjölk. Tips två är att införskaffa pyjamas till bebis med tvåvägsdragkedja finns bl.a på Lindex eller tvådelad pyjamas.
En dag kanske det funkar att lägga henne i sidosängen, men när hon vaknar varannan timme är det inte lönt. Nu har hon börjat sova 4-5h i sträck vissa dagar och då kan det ju funka att sova själv. Men eftersom man inte vet vilka nätter det blir så sover hon och jag i stora sängen och mannen sover i gästrummet på vardagarna. Hon har en egen filt och jag lägger henne en bit i från mig. På helgen sover vi ihop och mannen tar henne på morgonen så jag får sova ut lite. Har du något bra sovtips? Tipsa mig gärna :-)


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

2 kommentarer:

  1. Hej! Är du nöjd med denna bedside crib? Sitter just nu och funderar på att beställa den då det verkar vara ett väldigt bra pris samt att den enligt hemsidan verkar gå att ha i ett ganska högt läge jämfört med många andra. Väldigt tacksam för svar då jag aldrig sett detta märke tidigare :). Mvh S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie, ursäkta sent svar, jag ser inte alltid alla kommentarer. Men ja vi har varit väldigt nöjda med sängen, snygg, gedigen och inget som gått sönder eller så. Lycka till. Med vänliga hälsningar Miriam

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...