30 november 2016

Att bli av med Gravidkilon

Hur blir man av med sina gravidkilon? Först och främst tror jag det är viktigt att inte helt tappa kontrollen under sin graviditet. Ser många som lägger upp bilder på stora godisskålar och unnar sig för att man är gravid. Jag tycker inte det är en ursäkt att unna sig mer än vanligt. Utan snarare tvärt om, se din graviditet som en möjlighet att äta nyttigt. Din kropp behöver all näring för att barnet ska växa som det ska. Enligt tidningen Närings medicinsktidskrift såg man att mammor som åt skräpmat under sin graviditet hade ökad risk för att få barn som utvecklade ADHD.
Sedan så tycker jag inte att man behöver stressa bort sina kilon bara för att man "ska". Låt tiden och kroppen få tid att anpassa sig. Fokusera på barnet och föräldraskapet.

1 dag före BF.

Jag hade ångest från v7 då mitt illamående kom. Jag kunde bara få ner typ nyponsoppa, yoghurt, frukt och smoothie. Inga grönsaker funkade, knappt något kött. Jag var ändå rätt lugn eftersom jag visste att jag ätit bra innan och kroppen var laddad med vitaminer och mineraler. Illamåendet höll tyvärr i sig och avtog långsamt först vid v20 så började jag äta mer normal mat. Trots detta gick jag upp 20kg främst för att jag hade väckt sockersuget när jag mådde illa och det var svårt att motstå en kall glass i sommarvärmen. Kolhydrater binder vatten och jag hade väldigt svullna fötter och händer mot slutet, det var bara flipflop som fungerade. 10kg försvann rätt snabbt efter förlossningen, moderkaka och vätska. Resterande har jag som mål att de är borta till 1 år efter förlossningen. Det blir ca 1kg/ månaden. Vilket känns lagom. Stressar man för mycket försvårar detta viktnedgången. 

Mina svullna fötter gick snabbt ner till normal storlek efter förlossningen.

Träning

Det jag tycker är viktigast är att få tillbaka core styrkan. Jag längtar efter att få träna ordentligt, lyfta tungt och springa. Jag promenerar nästan varje dag. I början gjorde jag det med bebis i bärsjal eftersom hon inte gillade vagnen och nu mer med barnvagn, men jag märker att jag får ont i skuldror när jag rullar vagn för mycket. Så det kanske blir bärsele istället nu när bärsjalen börjar ge lite för lite stöd. Först gick jag 2km och nu upp mot 4-5km/dag. Sedan tränar jag mammamage appen och yoga på kvällarna när liten somnat för natten. Yogan är med fokus på stretch och rörelse i axlar/skuldror då dessa får ta mycket stryk när man bär omkring på 7,7 kg bebis. Försök hitta något lagom som passar dig och din vardag. Ingen idé att gå ut för hårt, då tappar man ofta suget.

Kosten  

Jag äter liberal LCHF d.v.s med rotfrukter och bönor, tre mål mat om dagen. Nu skippar jag mellanmål, men i början av amningen så åt jag 1-2 mellanmål för jag var så himla hungrig. Just nu är min stora synd den glutenfria knäckemackan med smör, ost och ägg på morgonen. Den är svår att bli av med. Kan liksom inte känna mig sugen på något annat. Men så länge vågen visar nedgång så får den vara kvar och jag mår bra. Här gäller det också att hitta en lagom nivå och beroende på hur mycket du vill gå ner och har gått ner. Kanske börja med att dra ner på något i veckodagarna, försöka äta mer grönsaker istället för pasta, ris, bröd och potatis. Ät ordentliga matiga mellanmål om du känner att du måste. Försök annars äta mer riktig mat så kanske du inte behöver äta mellanmål, snacks eller en söt dricka. Vid varje mat/dryckintag så stiger insulinet och detta kan bromsa viktnedgången. Undvik därför att dricka som "mellanmål", vitamindryck, juice och latte innehåller alla kolhydrater/socker som inte är gynnsam för vikten eller hälsan.

Hur gjorde/gör du med vikt och träning efter graviditet?



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...