27 november 2016

Hållbar ullpläd, skötsel

Jag älskar ullplädar. Jag har världens goaste, mjukaste och fluffigaste pläd som min moster har vävt. Jag har också en tunn blå/grön rutig som min mormor vävt. Den är hur fin som helst och måste vara över 20 år gammal. Glädjande har Ikea släppt en fin grå Ullpläd för 499kr. Perfekt julklapp eller present. Snälla skippa de där billiga fleeceplädarna och köp en hållbar pläd i ull istället, eller en i bomull. Fleece är gjort av polyester och förutom att de inte är naturligt nedbrytbart så kan de innehålla hormonstörande mjukgörande ämnen som tillsätts i plasten vid tillverkningen. 


Skötsel ullpläd

Plädar i 100% ull kan vara relativt dyra i inköp men är väl värda pengarna. De håller nämligen i evigheter om man sköter dem rätt. Oftast behöver de bara vädras då och då. Spiller man något torka först med en frottéhandduk, finns något kvar tvätta bort fläcken med tvättmedel avsett för ull, torka sedan torrt genom att trycka emot en frottéhandduk och låt sedan lufttorka plant. Blir den noppig så går det bra att kamma den eller köra med en klädnoppare.




foto: Living by Miriam, ikea 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...