5 maj 2017

Odla mynta

Mynta är en väldigt tacksam växt. Lite för tacksam, alltså den sprider sig som ogräs. Men det är också fantastisk i maten. Jag har precis delat och grävt upp lite mynta. Det är perfekt att ge bort. Så här tänkte jag ge mina bästa tips för att odla och äta mynta. Det finna mängder av olika sorters mynta, men i regel är de förädlade med doft och smak av jordgubb, annans osv inte lika tåliga. Men pröva dig fram.

Mynta i en kruka utan botten.
Mynta på "fel" sida.

Odla och plantera mynta. 

Om man inte vill ha ett hav av mynta så ska man begränsa ytan med antingen ett odlingskärl, markduk eller en kruka utan botten. Annars har du som sagt mynta överallt. Jag har det ut i gräsmattan för att jag inte orkade lägga något stopp åt det hållet. 

Mynta behöver grävas upp och delas med gämna mellan rum. Gödsla också gärna om du vill ha fina plantor. Annars överlevt de det mesta men vill gärna ha sol och väldresserat som de flesta plantor. Men de blir grönare och frodigare med lite kärlek. Låt gärna några plantor få gå i blom, de älskas nämligen av humlor, fjärilar och bin. Placera gärna dem där man går eller sitter så får man njuta av doften. 

Mynta i maten.

Jag använder mynta i så mycket. Här är några exempel. Det finns säkert massor med fler idéer. Dela gärna med dig om du har något. 
Mynta är gott i te, bara lägg några blad i varmt vatten och låt dra. Bra för magen och gott med t.ex. kamomill. 
Självklart gott som mojito. Virgin eller med alkohol. 
I sallad, i smoothie och i marinader.
 Blanda t.ex vattenmelon och jordgubbar med mynta och lime. En fräsch efterrätt eller mixa som smoothie. 
Ha en eller ett par kvistar i en glaskanna med vatten. Snyggt och gott.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...