28 juni 2017

L-thyrosin och Levaxin

Jag fick en fråga på mitt inlägg om Kosttillskott vid stress för binjurar och sköldkörteln. Det gäller L-thyrosin och om det kan kombineras med Levaxin, samt vilken dos man kan ta. Kurera har skrivit ett utförligt svar här som man kan utgå ifrån. Det är jättesvårt att råda någon hur hen ska dosera kosttillskott när man inte känner till hela sjukdomsbilden, samt hur man äter och lever i övrigt. Jag kan rekommendera att läsa på och/eller träffa en näringsterapeut. Martina ger här lite råd om man lider av t.ex. trötthet, höstdepression. Dessa råd kan också vara värt att följa. Det är "det vanliga" som t.ex att utesluta socker, alkohol, koffein, nikotin och att jobba med både psykiskt och fysisk välbefinnande/återhämtning. Även om det kan kännas jobbigt att utesluta dessa just för att man är så trött så blir det hela som en ond cirkel om man inte gör ett uppehåll. Ibland kan det hjälpa att se något tillfälligt, prova 3 månader, se hur det känns och se om du vill återgå. Ofta bygger vi också en tolerans mot dessa droger och ett uppehåll kan också göra att man kan trappa ner. Kanske räcker det med 1 kopp kaffe om dagen?

Men annars kan jag berätta hur jag gjorde och gör. Jag tog (bl.a) L-thyrosin när jag hade min kris, då jag kände mig väldigt låg och hela kroppen var som en urvriden disktrasa. Jag minns inte exakt nu men jag har för mig att jag tog L-thyrosin (affiliatelänktill kvällen och på morgonen, 500mg. Jag ser inte Levaxin som ett hinder från att ta L-thyrosin som tillskott. Pröva någon månad minst för att ge kroppen chans att ställa om sig.
 Jag kan nu även i efterhand ta det ibland när jag känner mig ur balans, nedstämd, höstdepression eller har pms liknande symptom. Jag tycker det hjälper mig hålla humöret. Men allra bäst resultat får jag när jag inte avviker från kosten. Äter jag mejerier och annat så mår jag sämre och har sämre humör.





foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...