30 juni 2017

Ta sticklingar från buskar - Spirea

När jag klippte min buske en Rödbladig smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Diabolo' för 3 år sedan, så sparade jag kvistarna till sticklingar. Jag var faktiskt lite tveksam till att de skulle ta sig. Men de gjorde de. Tyvärr har jag inte hittat rätt plats för dem förens nu. Så de har stått i kruka i 3 år. Hade jag planterat om dem så hade de säkert blivit ännu större och kraftigare, jag hade även kunnat dela upp dem till fler plantor. Men man hinner inte allt. Här ser ni hur de vuxit på 3 år. En bra beskrivning för hur du tar en stickling finner du här. Man behöver inte klippa dem på vintern. Jag gjorde det i juni, helt fel tid egentligen. JAS är bästa tiden för beskärning. Prova, det värsta som kan hända är att det inte blir något. Jag rekommenderar att skriva datum när man tog sticklingen. Minnet är i alla fall inte det bästa hos mig.

3 år gammal stickling med ett krukbyte.
Efter ett år, 2016.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...