28 juli 2017

Färga kläder naturligt med växter

Jag har ju tidigare provat att färga en ullbody med gurkmeja, tycker det blev bra och det var väldigt roligt. Så nu ville jag prova igen, jag hade ett par shorts som var kritvita. Snyggt på vissa, men jag upplevde att de bara gjorde min hud blek och efter att ha fått min färganalys så är det tydligt att jag ska ha brutna varma färger. Så jag ville prova att "smuts till dem" lite i en varmare färg. Eftersom jag inte orkar mäta och väga har jag höftat allt utom Alun. Vill ni ha lite tips kolla här, eller kanske låna/köp den här inspirerande boken.

Eftersom jag inte följde något recept kan jag inte återge det, men jag kan berätta hur jag gjorde. Jag började med lite gurkmeja (kanske 1/2 tsk), skal från 2 små rödlökar och lät det koka ca 45 min. Jag la sedan i alun och rörde om, därefter i med plagget som var blötlagt i vatten innan. Det fick sjuda en stund, jag märkte att gurkmeja tog över, så jag slängde i kaffe, te och även några jordgubbar och fläderblad. Ett tips är att ta upp plagget innan man gör detta, jordgubbarna gjorde nämligen fläckar. Rör runt och ha sen i plagget igen. Tyvärr blev färgen inte riktigt så mustig som jag hoppats. De skulle nog legat i färgvattnet över natten. Jag får prova igen. Det är i alla fall ett smidigt sätt att förnya ett plagg man inte gillar.

Första färgomgången på shortsen.



Andra försöket med enbart kaffe på befintlig färg.
Det vita linnet är enbart färgat med kaffe och alun.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...