23 augusti 2017

Ekologiska barnjeans i bomull

Jag har haft så svårt att hitta jeans som inte innehåller plast, polyester. Senast jag var på stan letade jag efter barnjeans till tjejen som behöver något lite mer slitstarkt att krypa i än leggings. Jag letade jeans i storlek 80 på bl.a Lindex, Polarn o Pyret, samt HM men alla dessa har runt 20% polyester i sina plagg. Så när jag kom hem gjorde jag lite efterforskning på nätet och hittade dessa tre alternativ till de jag tillslut köpte på Zara.

KappAhl har dessa i 100% bomull, men de tycker jag inte var så snygga.
  Villervalla har ett par snygga i 99% bomull och 1% elastan. Vilken känns okey då de måste ha lite stretch när man rör sig så mkt som barn gör.
Minirodini har också några snygga, dyra, men de är de enda jag sett som är ekologiska och GOTS-certifierade. 98 % ekologisk bomull, 2 % elastan.

De jag hittade på stan fanns på Zaras "pojkavdelning", men de finns tyvärr inte på nätet så jag hade ren tur när jag råkade hitta dem. Dock luktar de väldigt starkt "kemikaliskt" även efter en tvätt. Man kan ju undra varför. Har du fler tips på bra jeans till barn?

Ett test från testfakta 2013 visade bl.a två kända gifter som fanns i jeans till barn dock testade de jeans i större storlekar än de jag köper. Men det är inte okey oavsett, produkter till barn behöver högre krav på renhet. I testet klarade sig Polarn och pyret helt från farliga ämnen, två kom Zara. Sämst var Cubus, KappAhl och Esprit. Man kan ju bara hoppas att tillverkarna har ryckt upp sig efter detta.



foto: Living by Miriam, Villervalla, Minirodini 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...