25 augusti 2017

Växtfärga ull med röda vindruvor

Jag har nu mängder med vindruvor i växthuset och gallrade ut och beskar vinrankan. Så funderade jag vad ska jag göra med alla vindruvor? Tänkte först göra nån form av chutney, men det var så jobbigt med alla kärnor. Så då när jag såg den där härligt lila färgen så tänkte jag varför inte färga? Jag hade precis köpt ett par ullbyxor till dottern på Facebook för 45kr, de var lite grådassiga i färgen. Perfekt att experimentera med.

 Jag mosade vindruvorna med en potatisstomp, tillsatte lite vatten och lät allt koka en stund. Sedan silade jag av moset i en metallsil och tillsatte salt. Jag lät allt koka lite igen innan jag la ner de tvättade och fortfarande blöta byxorna. Läs mer om hur man färgar ull här. Man måste vara förskiktigt så det inte krymper.
Jag blev väldigt nöjd med den svagt kalla blålila färgen. Ull suger inte åt sig färg lika mycket som t.ex. ett bomullsplagg gör. Då jag testade med några bomullsbitar och de fick en annan nyans.




foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...