14 januari 2018

#sjukmat

Jag gillar uppror och har själv tänkt skapa ett #sköljmedelsupproret. Men det kanske kommer längre fram. Nu till saken, Food farmacy har tillsammans med Ann Fernholm skapat upproret #sjukmat.



Ja jag hänger på, så himla bra att detta tas upp för det är ett stort problem. Hur ska vi någonsin bli friska - om vi när vi är sjuka får mat som gör oss mer sjuka, som sätter ett dåligt exempel för oss patienter. Man tror att det är "bra mat". Jag blev själv förfärad över maten vid första operationen jag gjorde och all saft som delas ut till höger och vänster, även till diabetespatienterna i sängen bredvid. Jag låg och drömde om en god sallad och min man kom med nyttiga smoothies.

När man är sjuk behöver man ännu mer vitaminer och mineraler för att kroppen dräneras på detta när den behöver läka eller vid stress, som t.ex en operation innebär. Vi behöver stärkande och färgglad mat som inspirerar oss att äta och bli friska. Som stärker vårt immunförsvar och minskar risken för infektioner. Visserligen ger den maten som finns idag på sjukhus hemlängtan och jag vill alltid hem så fort som möjligt. Men för dem som inte kan åka hem, för de som stannar länge, de behöver ju bra mat. Deras vardag måste kännas värdig.



Detta drömde jag om. En nyttig sallad med lax.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...