1 februari 2018

Att lura konsumenten - Kläder och barnartiklar

Jag har flera gånger reagerat på olika produkter som jag tycker är vilseledande eller bara "fula" om ni förstår min tanke. Jag tänker nu hjälpa er avslöja några av dessa och få er att tänka en tanke extra när ni köper något. Främst har jag märkt detta när det kommer till produkter till barn och som nybliven förälder försöker man göra rätt men det vet också företagen. Bland annat genom marknadsföring och smarta namn. Det finns säkert fler, men jag vill bara ge er exempel på att man som konsument inte på något vis är skyddad så som många tror.

En egensydd elefant i bomullstyg istället för en i polyester. Fler bilder här.

Rätt start

Rätt start är ett varumärke som säljer barnprylar till den första tiden. Den tiden då det är extra viktig att ge barnet just en bra start utan kemikalier eller hormonstörande ämnen. Så ett väldigt passande (och vilseledande) namn. Många saker är absolut bra, men mycket är också tveksamt, de som är i polyester. Som t.ex amningskudde, täcken och kuddar. Det jag vill skriva är att bara för att yttertyget är i 100% ekologisk bomull (GOTS) så är inte innehållet automatiskt också "bra" utan kan innehålla plast. Läs extra noga och var petig (om du vill).


Slitstarka Jeans från Ossoami

Som konsument måste man idag vara så frågvis och besvärligt. Alternativt detektiv. Som ett exempel tycker jag att Ossoami "lurar" oss konsumenter genom att undanhålla information på sin hemsida om vad deras "slitstarka och hållbara" jeans innehåller, nämligen Nylon (plast). Alla andra stora kedjor som HM, KappAhl, Lindex mfl skriver ut att de innehåller t.ex. 75% bomull, 24% polyester, 1% elastan. Då är det enklare att välja.

När man letar på deras hemsidan står det bl.a:
"Råmaterial: Cordura® är en patenterad textilfiberkonstruktion. Den finns än så länge inte med ekologisk bomull som bas, men vi vet att det är något som patentinnehavaren och producenten tillsammans jobbar på. Vi vill såklart helst att våra jeans ska vara både extremt slitstarka och gjorda med ekologisk bomull som bas."

Visst låter det fint? Men när jag läser textilfiberkonstruktion så ringer det varningsklockorEfter lite efterforskning hittar jag att Cordura är ett företag som blandar bomull och nylon för att få ett slitstarkt material.

Visst blir det svårt när man ska väga en produkts med plast som kanske används längre mot en utan som kanske används kortare tid? Men plasten måste man räkna med att den läcker ut vid varje tvätt och plast försvinner aldrig, jag väljer en utan plast. Synd bara det inte finns någon som gör jeans med förstärkta knän och riktigt tätvävd textil i naturmaterial. Tipsa mig om du hittat.

Uppdaterad 20170205.
Ossoami har nu uppdaterat sin hemsida och skriver numera tydligt innehållet i sina byxor.
Tack för det!
foto: Living by Miriam, print screen Ossoami hemsida 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

2 kommentarer:

  1. Hej Miriam - Vad tråkigt att höra att du upplever det som att vi vilseleder dig som konsument. Det är verkligen inte vår avsikt. Det står bl a inne på respektive produktkort i vår webshop exakt vilka fibrer respektive modell innehåller.

    Vi på OSSOAMI jobbar med Hållbarhet i fokus. I allt vi gör. Hållbarhet är ett komplext ämne. Det finns mycket forskning, många teser och åsikter. Vi försöker hela tiden att lära och oss hänga med i utvecklingen för att kunna erbjuda den optimala lösningen för små byxnötare - för att deras föräldrar ska kunna konsumera på ett så hållbart/miljövänligt sätt som det går. Med den teknologi som är tillgänglig. För är det något som kan konstateras svart på vitt så är det att överkonsumtion är den outstanding största boven mot vår miljö idag. Och idag konsumerar tyvärr en majoritet av barnfamiljer kopiösa mängder med barnbyxor pga att barnbyxor av idag inte är tillverkade att hålla för det de är avsedda för - Nämligen barns helt naturliga lek.

    Vi ser till att omge oss med de människor som arbetar aktivt med Hållbarhet och textil utveckling och som anses vara experter på området. För att inte missa vad som händer. Kika gärna in på vår Youtube-kanal där du kan hitta korta filmer där vi intervjuat en del av dessa experter. Det är verkligen jätteintressant att höra dem berätta. Vi skulle speciellt vilja rekommendera dig filmerna med Jonas Larsson - Universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås och en av de absolut främsta forskarna i Sverige inom området Textil hållbarhet. Här är del 2 i serien där Jonas bl a pratar om syntetfibers miljöpåverkan kontra bomull: https://www.youtube.com/watch?v=8xu1_0lobq8. Bomull är för övrigt en av de allra största miljöbovarna inom textilindustrin.

    Hör gärna av dig till oss på kundsupport@ossoami.com om du har frågor, tips eller idéer. Vi är alltid intresserade av att lyssna.

    Bästa hälsningar från OSSOAMI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Tack för att ni lyssnar, jag ser nu att ni har uppdaterat hemsidan med den informationen jag saknade och kommer justera mitt inlägg.

      Håller absolut med om att det är en komplex fråga, och att det är svårt att "välja" sida. Jag väljer dock sidan där jag försöker undvika plast främst ur ett hälsoperspektiv med tanke på hormonstörande ämnen. Jag skriver också just naturmaterial för det behöver inte vara bomull, även bambu och lin kanske kan vara alternativ. Men jag är ingen expert på textilfibrer.

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...