8 februari 2018

Varför är jag så trött? - Bota Trötthet

Jag upplever det som många skriver i olika grupper om olika typer av trötthet.
Varför är jag så trött? Jag orkar ingenting, vad ska jag göra? 
Jag tänkte skriva mina tankar och tips kring detta, självklart kanske det inte funkar för alla men hoppas det kan hjälpa några. Och kontakta vården om det inte blir bättre eller om du känner att det kan leda till en depression.

Havet ger mig återhämtning och ny energi.

Steg1. Lägesanalys.

Först och främst så måste man se till grunden, vart man står idag. Vad har hänt och vad gör jag idag, jobbar jag 120%, har två barn, har jag varit sjuk eller någon i min närhet osv. En så kallad lägesanalys. Denna kan gör att man själv också börjar fundera och reflektera över vad man gör med sin tid om dagarna och vad man vill göra. Samt vilka man umgås med - ger eller tar de energi? Titta även 1 år tillbaka i tiden, inte bara senaste veckorna.

Steg 2. Symptomen.

Börja sedan fundera över vilka symptom du har, när är du trött? Dygnet runt, på kvällen? Öven efter vila o.s.v.? Har du andra krämpor, vilka?
Be Vårdcentralen ta några blodprov, kolla bl.a. D-vitamin, järndepåer, B12 och sköldkörtelhormonerna TSH, T3 och T4.

Steg 3. Målet.

Hur vill du må?

Steg 4. Planen.

Lägg upp en plan för att nå ditt mål, kanske behöver du hjälp med detta beroende på vad du kommer fram till i steg 1 och 2. Ta hjälp av en coach, en kostrådgivare, sjukgymnast och kanske gå till vårdcentralen ect. Man måste inte kontakta en person, flera utlåtanden och personer som jobbar mot samma mål ger större säkerhet i att nå rätt i slutet. Nedan finns också tips på hur du kan råda bot mot trötthet. Känns allt övermäktigt, börja med en punkt och jobba sedan igenom listan.

Näringsrik frukost.

Generella tips att bota trötthet.


Prio 1 Sömn.

Sov minst 8h varje natt, prioritera detta. Lägg dig tidigt, även om det känns trist. Varva gärna ner 1h innan, stäng av radio och annan musik. Släck ner lampor och titta inte på TV eller andra skärmar. Sätt gärna på "Night Shift" som gör skärmen gul på mobilen. Prova gärna att ta ett bad, en dusch eller gör lite yoga innan läggning.

Kosten och tillskott.

Självklart är det också viktigt att äta bra näringsrik mat. Snabbmat/skräpmat/hel-halvfabrikat är lätt att ta till när man är stressad, men detta kan skapa en ond cirkel av trötthet. Denna maten ger kanske inte rätt energi eller näring som då gör att man blir mer trött. Försök laga maten från grunden, idag finns också mycket färdig hackat för att spara tid. Prova matkassar eller matlådor för att få hjälp med inspiration, de är också tidsbesparande då man slipper handla eller leta recept.

Ät tillskott av D- vitamin och Omega 3, D- vitamin från ungefär okt-maj. Lägg även till om du tror det kan behövas Järn och B12, samt C-vitamin om du har haft en långdragen infektion.

Återhämtning.

Många missar återhämtning, dels tror jag man inte förstår vad det är, dels prioriterar man inte sig själv. Återhämtning är något som GER energi, inte tar. Man ska känna sig upprymd/glad/lättad eller "tom/lugn" efteråt. Det kan vara en fika med en god vän, yoga, sticka, läsa en bra bok osv. Allt beroende på din livssituation och vad du gillar, försök hitta det som funkar för dig. Det här är ganska svårt, då vi idag ständigt är upptagna i tankarna och ofta bokar upp oss och har svårt att tacka Nej.

Träning.

Våra kroppar är byggda att röra på oss. Den psykiska stressen som vi idag känner kan kroppen inte skilja från den fysiska stress som vi är konstruerade att känna när vi möter björnen i skogen. När kroppen utsätts för stress behöver den göra av med den energi som den frigör för att kunna springa ifrån björnen. Lägger vi oss då på soffan för att vila från en stressig dag så blir det tvärt emot hur vi är skapta. Det här skapar obalanser och bygger på en inre stress.

Det kan räcka med 20 min rask promenad. Hitta något som passar dig. Yoga hemma som jag tipsade om tidigare eller styrketräning. Du väljer, men gör det flera gånger i veckan om du kan, även när du är trött av stress. Men tänk också att 1 gång är bättre än ingen gång. Mår du dock sämre efter träning så har du tagit i för mycket och då behöver du hitta en annan träningsform.


Vi tar numera en familjepromenad varje fredag direkt efter jag kommer hem från jobbet. Går bara in och byter om. Då är det lite ljust ute och man hinner inte landa i soffan som kan göra det extra kämpigt att ta sig ut.


Jag har skrivit om återhämtning och träning efter cancer, men det samma gäller för andra sjukdomar och utmattning. Läs även mer om hormonobalanser och binjurar och trötthet.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...