29 april 2020

Fototips för mobilen - ljuset


Jag ser många annonser med väldigt dåliga bilder på t.ex Tradera. Man behöver inte lägga så mkt tid och energi på att ta ett par bra bilder när man ska sälja t.ex kläder på Tradera eller Marketplace på Facebook. Men jag tror det dels ökar värdet på artikeln och minskar risken för att köparen inte är nöjd för att bilden var missvisande. Därför tänkte jag komma med några enkla tips.

1. Håll kameran still. Suddiga bilder blir ingen glad av. Risken för att det ska bli suddigt ökar om du tar bilden i mörker. Är du darrhänt ta stöd av en möbel eller väggen.

2. Ljuset, försöka att fotografera i dagsljus nära ett fönster, men gärna inte i direkt solljus. Se nedan bilder på skillnaden hur skuggorna hamnar.

3. Antal bilder. Fotografera hela objektet samt detaljbilder på ytan och eventuelle skador. En bild på material/tvättlapp är också bra.

A. Här fotograferar jag med mobilen nära ett fönster. Men det skapar släpiga skuggor.


B. Här är jag forfarande nära ett fönster men jag har skugga emellan, i mitt fall nederdelen på en altandörr, men det kan också vara en ljus gärna vit eller grå gardin.

Ser ni skillnaden på bilderna ovan på linnena, första bilden är tagen vid punkt A.
Andra bilden tagen vid punkt B. Den andra bilden tycker jag ger en tydligare bild av plaggen och dess skönhetsfel.



Här har jag lagt objektet längre in i rummet, men får samma släpiga skuggor. För att bryta av dem så använder jag mig av difusser som bromsar och sprider ljuset. Har du ingen kan du använda dig av ett stort vitt papper eller ett tunt vitt tyg.


Vad mer skulle du vilja lära dig om eller få tips kring fotografering?

foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...