19 oktober 2013

Viktigare än du tror - plast/giftbanta ditt hem

Som några av er redan börjat förstå om ni följer mig här och på instagram så har jag ett stort intresse för ett rent hem och ren mat. Ja självklart rent som i nystädat, men just nu menar jag ett hem utan gifter. Häromdagen blev jag inspirerad av Studio Karin som skrev jätte bra om hur illa det är med gifter i vår miljö. Dessa finns överallt och det påverkar oss i allt från autism, cancer, missbildningar på foster, svårigheter att få barn och så vidare. Läs mer hos Studio Karin här. Därför tänkte jag skriva lite om vad jag har gjort och hur jag tänker.



  1. Jag har sedan en tid rensat ut alla plastredskap i köket. Jag använder bara träredskap vid matlagning, ja de färgas lite av kryddorna, men inget som stör mig. Tänk på att smörja in dem med typ olja så de inte spricker. Sprickor i porslin, glas, träredskap, plats m.m är en grogrund för bakterier.
  2.  Jag värmer inte maten i plastbunkar eller lådor, varken hemma eller på arbetet. Jag skrev här om hur jag i valet av soffa väljer bort plasttyger, som förvånansvärt många tillverkare har.
  3. Jag använder glasflaskor och glasburkar till förvaring av mat och dryck. Jag planerar att köpa denna eller denna att ha som matlåda till arbetet. Men har bara sätt dem på nätet, någon som sett dem i Göteborg?
  4. När jag tittar på fårskinn letar jag efter naturgarvade hudar, lite dyrare och kan inte tvättas, men utan krom. Dock är de svåra att hitta och förvånansvärt många vet inte hur deras hudar garvas(!).
  5. Jag använder självklart bara såpa till städning, i olika koncentrationer beroende på vad jag städar. Den med citron är perfekt i badrummet. Funkar även bra i WC-stolen. Jag häller upp en svag blandning av såpa/vatten i en sprayflaska som är lätt att ta med. Ju tuffare fläckar desto mer koncentrat. Såpan är perfekt på marmor och annan natursten (men akta såpan med citron i). Underbara Clara skriver om linoljesåpa här. Som är lite fetare än tallsåpan.
  6. Jag väljer ekologiska hudvårdsprodukter, tvålar och schampon. Gärna med så få konstiga ingredienser som möjligt och utan parabener som Maria Åkerberg.
  7. Få plastleksaker till besökande småbarn, rent trä som jag behandlade med rapsolja.
  8. Jag stänger av 3G på natten om jag har telefonen nära mig. 
  9. Jag väljer ekologisk mat så gott det går. Dels för att jag inte vill ha i mig de miljögifter som ibland används. Jag vill inte att dessa gifter sprids över våra öppna landskap och in i våra hem. Ekologiskt kött, mejerier och ägg har också en bra balans mellan omega 3 och omega 6. (För mycket omega 6 ökar risken för olika inflammationer).

Det kan tyckas fånigt, men många bäckar små som man brukar säga. Ta en sak i taget, för att miljön vi vistas i dagligen inte ska påverkar våra kroppar på ett negativt sätt. Speciellt om man har småbarn som växer och därmed är känsliga mot hormonstörningar och cellpåverkan.

Jag kan skriva massor om detta, men jag ska inte tråka ut er som inte är intresserade. Bara göra er lite nyfikna. Undrar ni något fråga!



photo by Miriam

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du kikade in hos mig, så jag hittade hit också. Så intressant du skriver ovan, jag håller med om varenda punkt! Så viktigt! Har dock inte tänkt på det där med fårskinnet, det måste jag kika mer på.
    Något ytterligare jag gör att att välja bort sköljmedel när jag tvättar, många tycker det känns otänkbart men man vänjer sig. Om man tumlar handdukar så blir det ju mjuka ändå. Precis, många bäckar små. Så klokt!!

    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda! Det är mycket att hålla reda på, det med sköljmedel har jag funderat på, vi har tyvärr ingen torktumlare. Men det kanske går att hitta något "vänligare" sköljmedel ;) Kram

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...