11 november 2013

Att laga mat giftfritt


Jag har funderat på det här med matlagning. Teflon (Polytetrafluoreten) känns sådär att använda, man ska vara försiktig med överhettning och repiga kärl. Vid överhettning (260*C) bildas giftiga gaser och vid framställning använder man PFOA. Gjutjärn, rostfritt stål och emalj borde ju bara ok då? Men så läser jag om emalj på wiki, att de tillverkas via ett glasfluss innehållande bly (!). Suck. På livsmedelsverket  hemsida om bly står det bl.a; 
"Använd inte keramikkärl och emaljerade kärl av okänt ursprung till mat och dryck. Bly kan lösas ut från glasyr och färg. Det gäller särskilt sura livsmedel, som sura frukter, rabarber, bär, juice och ättiksinläggningar. Även kristallglas innehåller bly, och blyhalterna kan öka i spritdrycker som förvarats en längre tid i kristallkaraffer."
Det här var nytt för mig, men kanske något ni visste? Tror det är ganska många som drömmer om en whiskey i en snygg kristallkaraff. Kanske läge att tänka om. Trist att det hela tiden ska vara så här. Så mycket att tänka på, men vi kan inte göra mer än vårt bästa, vi får välja våra strider. 
Hur vet man då om emaljkärlen är "säkra"? Livsmedelsverket skriver bara att man ska undvika kärl av "okänt ursprung" men det hjälper väl inte om man vet vart kärlet kommer ifrån? Kan tillverkaren garantera blyfritt, det borde vara det vi frågar oss. Allra helst hade jag sett en certifiering. Någon av er som vet någon tillverkare eller återförsäljare som garanterar att deras emaljprodukter inte innehåller bly? Jag kontaktade betonggruvan och frågade dem om deras fina emaljprodukter och de garanterade via sin leverantör Falcon att produkterna inte avger giftiga substanser. Så min rekommendation när du är i en butik är att fråga personalen. Säkert kan de inte svara men vi måste börja vara besvärliga för att få de produkter vi förtjänar, giftfritt.

Så nu blir det jag som beställer hem detta kit för matlagning i stället för plastbunkar och durkslag.
Perfekt gåva att ge bort också. Betonggruvan har för övrigt massa superfina produkter i porslin, glas, betong och metall, ingen plast vad jag sett i alla fall.

photo with permission betonggruvan.se

photo by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...