2 december 2013

Återanvändning och stöpa ljus

Jag har sedan ett tag haft en idé, en idé om återvinning och att gör egna ljus. Så tillslut har jag fått tummen ur och provat mitt experiment att "stöpa" egna ljus, eller snarare gjuta egna ljus. Min idé om återvinning är lite enklare än att stöpa sådana där långa ljus. Tanken är att återanvända alla dessa stumpar av stearin. Ni förstår nog när ni ser bilderna. Jag är nöjd över resultatet.


Förbered med att mäta vekens länd så den passar i konservburken.

1. Ta bort etiketter, tvätta och torka konservburkarna.
2. Koka upp vatten i en kastrull.
3. Placera en konservburk med en del av locket kvar i vattnet, vik locket över kanten.
4. Placera några bitar av det återanvända stearinet i konservburken i vattenbadet.
5. Låt vattnet sjuda medan du smälter stearinet i burken.
6. När du uppnått en lagom mängd smält stearin, häll över i en konservburk (fyll max 2/3 delar).
7. Placera veken i mitten av konservburken med ett stöd. Jag tejpade den mot ett grillspett.
8. Fortsätt tills du är nöjd med antalet ljus.
9. Låt sedan ljusen stå och svalna över natten.
10. Borra några hål med metallborr, för att ljuset ska få bra med syre.

Placera med fördel utomhus, som en liten marschall.
Klart!




photo by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...