6 december 2013

Varm choklad med pepparkakskryddor

Fredag och nu har den första snön fallit. Den kom med Sven igår kväll och ligger nu 2-3cm och lyser upp tillvaron. Sven dröjer sig kvar, men han är inte lika agressiv. Vad passar då inte bättre än en varm kopp choklad? Så fredagens Livets goda blir en enkel men ack så god varm kopp choklad med peparkakskryddor. Sockerfritt så klart.
Jag hoppas alla caféer läser detta för de allra flesta brukar ha en färdig "oboy" liknande choklad full med socker. Synd tycker jag. I Göteborg vet jag bara Condeco som gör sin choklad på kakao från grunden. Där man kan be att få utan socker. Har ni fler tips?

Varm choklad med pepparkakskryddor


2-3 dl mjölk
2 tsk kakao
1 krm pepparkakskrydda
0.5 dl grädde
ev kockossocker eller annan sötning

Värm mjölken tills det börjar ryka och den känns lagom varm.
Ha ner kryddor, eventuellt lite kockossocker och kakao, vispa ordentligt med t.ex en mjölkskummare.
Vispa grädden med mjölkskummaren och toppa chokladen.


Jag använder ohomogeniserad ekologisk gammaldags röd (3,8-4,5%) mjölk, den här.
Grädden blir inte så superfluffig med en liten lattevisp/mjölksummare. Använd vanlig visp om du vill ha den ordentlige fluffig



Japp julgranen har kommit in, det var ett spontanköp och jag ångrar mig inte. Det doftar fortfarande efter en vecka så gott och det är så mysigt att komma upp till den på morgonen. Tyvärr barrar den endel, men det är ju så det ska vara.

photo by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...