22 februari 2014

Friterad blomkål, lchf

Friterad blomkål med citron, på lchf vis. För ett bra tag sedan gjorde jag, min syster och mor lite egen Meze. Hjälp vad gott det blev. Nu var jag sugen på den friterade blomkålen som vi gjorde då. Orginalrecept finns här. Jag rekommenderar även den heta tomatsåsen till, recept här. Blomkålen passar till det mesta men gärna till något kryddigt och med en yoghurtsås, typ tzatziki.

Friterad blomkål

Ingredienser
1 st blomkålshuvud
2 st  ägg
1 msk  mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk  salt
0,5 tsk  nymald svartpeppar
2 dl olja
1 st citron

Tillagning
Dela blomkålen i små jämnstora buketter.
Vispa äggen i en bunke, blanda i mjöl, salt och peppar. Vispa till en slät smet, blir det för tjockt ha i ett ägg till.
Hetta upp oljan i en låg, vid panna. Sänk värmen lite och pröva dig fram till lagom temperatur.

Doppa blomkålen i smeten och lägg ner i oljan. Fritera i 3–4 minuter på varje sida eller tills de fått fin färg. Ta upp blomkålen och lägg på ett varmt fat och pressa sist över en citron, riv även lite av citronskalet över. (Citronen kan naturligtvis uteslutas om du vill).



foto: Living by Miriam via Instagram
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...