24 februari 2014

Radioaktivt jod behandling - avklarat

Ja då har jag gått igenom min andra behandling av radioaktivt jod, även kallat radiojod. Som jag beskrivit tidigare så är det precis som det låter, jod som är radioaktivt. Eftersom sköldkörteln är det enda organ i kroppen som tar upp jod så är det bara dessa celler som blir strålade med radioaktivitet. Övriga celler får "bara" sekundär strålning, inget att leka med det heller. Men det anses som riskerna överväger behandlingens effekt att slå ut sköldkörtelcancer.

För er som inte är intresserade av hur detta går till så kan ni sluta läsa nu. För er som är nyfikna eller som ska gå igenom detta så ska jag försöka beskriva hur detta går till. Då det finns väldigt lite och viss felaktig information på nätet. Detta är mina erfarenheter från mina två behandlingar på Sahlgrenska i maj 2013 och februari 2014. Lokala avvikelser kan förekomma på just ditt sjukhus. Men jag vill att ni ska får en hum om hur det går till.


Radioaktivt jod behandling

1. Innan behandling


Som jag skrivit tidigare bör man äta jodfri kost veckan innan behandling. Detta "svälter ut" köldkörtelcellerna från jod. Vilket gör dem mer mottagliga för behandlingen. Du får en lista över matprodukter att undvika, dock är minerfarenhet av denna lista inte den bästa. Jag tycker att man kunde skriva ut en maxdos av mängden jod per dag, så kan man räkna ut själv till viss del. Jod finns i mycket höga doser i framförallt produkter från havet som fisk, skaldjur, alger ect. Även färdiglagad mat (hel/halvfabrikat), restaurangmat, mjölkprodukter, ägg m.m innehåller mycket jod. Självklart ska man undvika salt med tillsatt jod.

För mig har behandling alltid skett på tisdagar. Två dagar innan behandling (söndag) får man åka in för att lämna blodprov och ta en första spruta Thyrogen. Detta sker på isotopmottagningen. Sedan får man en spruta till på måndagen. Sprutan tas i skinkan och biverkningar är bl.a illamående, huvudvärk och trötthet. Många känner inte av något alls. Har du lätt för att må illa, be om en tablett mot illamående som du tar i samband med sprutan. Detta dämpade mitt illamående, men jag mådde fortfarande illa och var väldigt trött några timmar efter sprutan och orkade inget annat än att vila.
I samband med andra sprutan på måndag har det varit rutin att bli inskriven av läkare inför tisdagen. Så räkna med att detta besök tar lite längre tid än det första på söndagen.

Packa en väska med något du kan sysselsätta dig med, böcker, tidningar, dvd skivor m.m. Tofflor kan vara skönt att ha med, samt hygienartiklar.

Sahlgrenskas radiumhem.

2. Behandling

Själva behandlingen/strålningen sker ett visst antal timmar efter dina sprutor, noga uträknat. Du blir inlagd på sjukhus inför din behandling. Jag har fått bo i ett rum med blyväggar för att inte stråla personal och övriga patienter. En blyskärm fanns också vid min säng som skydd för personalen när det kom in och tittade till mig. Just de rummen på Isotopmotagningen på Sahlgrenska är nyrenoverade och det finns dusch och toa "på rummet". (Men man kan också få dela rum). Trots detta är det extremt jobbigt (tycker iaf jag) att vara "inlåst". Jag låg bara i sängen och kroppen blir snabbt slö och tappar muskler och energi fort. Därför har jag försökt att träna upp kroppen lite extra inför detta. Med promenader och träning av rygg och mage så kommer man lättare igång igen efter.

När man kommer på sin behandlingsdag tar personalen blodprov, mäter bl.a blodtryck, vikt och lite annat innan själva behandlingen. Därefter får man byta om till sjukhuskläder. En strålfysiker är med under själva behandlingen och berättar hur det går till. För mig har det inneburit att jag fått gå till ett avskilt labliknande rum. Jag var hänvisad att sitta på en pall vid ett bord. De ställer fram en blyklump i vilket det står ett glasprovrör. I provröret ligger själva tabletten med radioaktivt jod. Tabletten är stor som en panodil och är gul. Därefter ska man ta i provrörsglaset (absolut inte ta i själva tabletten) och hälla den i munnen och med hjälp av ett glas vatten svälja den snarast. Får du en större dos som jag har fått, får du en lika dan tablett till att svälja.

Direkt efter du fått detta utstrålar din kropp radioaktivitet och du bör hålla avstånd till personalen. Sedan går du till ditt rum och får stanna där till dess att strålningen är tillräckligt låg. Strålningsfysikerna mäter hur mycket du strålar direkt och igen någon dag senare. Du kommer få salivstimulerande tabletter för att stimulera spottkörtlarna som kan bli lite "ledsna". Med muntorrhet som följd.
OBS! Mår du väldigt illa be om medicin mot detta så du inte kräks upp behandlingen som jag har gjort två gånger, läs om det här.

Innan du åker hem kommer man göra en bildtagning med hjälp av en gammakamera. Beroende på din sjukdom så kommer man "fotografera" olika stora områden av kroppen och därmed tar bildtagningen olika lång tid. Men de tar några korta 5-6 min bilder och någon längre på 45 min. Under tiden måste du ligga helt still, så se till att du ligger så bekvämt du kan innan de börjar. Be om filtar om du fryser. Det är skitjobbigt att ligga stilla på en hård brits med armarna över huvudet i 45 minuter, gånger två. Inför denna fotografering kommer du behöva tömma tarmen för att inte förstöra bilden. Personalen kommer ge dig laxerande dagen innan.

3. Efter behandling

Strålningsfysikern kommer att meddela dig vilka tider som gäller för lite olika regler med att hålla avstånd och hygien. Bland annat ska man begränsa tiden för närhet till gravida och barn. T.ex. en kort kram, sen måste man backa 3 meter. Normalt gäller detta i 1-2 veckor. Jag tycker att detta är mycket svårt och upplever inte att personalen förstår detta. 3 meter är ganska stort avstånd, prova och mät upp. Jag förklarade att det inte går att åka kollektivt för det är ju omöjligt att veta om någon är gravid. Samt att bussarna är trånga och man inte kan välja vem man sitter bredvid. Stå på dig här om det inte funkar i din vardag så du får vara hemma. Du får därför heller inte sova med din partner, i ca 1 vecka. Så förbered en extra säng. Har man barn eller bor trångt skulle jag rekommendera att man åker bort till någon närstående under den här tiden. För det är svårt att ständigt tänka på att hålla avståndet och för barn är det gissningsvis nästan omöjligt.

Dina smaklökar kan också påverkas av behandlingen och helt plötsligt gillar man inte längre vissa saker. Lite som när man är gravid. Jag har efter båda behandlingarna haft väldigt svårt för viss mat som jag tidigare gillat. Till viss del försvinner det efter någon månad efter behandlingen.



Hoppas detta hjälper dig som ska genomgå behandling, närstående eller för dig som bara undrar hur det går till.

Uppdaterad med länk till jodfri kost 2016-10-15.

foto: Living by Miriam, mobilfoto

8 kommentarer:

  1. Hej tack för jättebra information! Jag kom hem från Sahlgrenska i fredags efter radio jodbehandling och det var jätte bra för mig att läsa vad du skrivit! Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, glad att kunna hjälpa till. Med önskan om en frisk framtid!
      /Miriam

      Radera
  2. Ceceilia26 maj, 2016

    Tack för detta! jag ska gå igenom detta i sommar och känns bra att kunna göra från någon som gått igenom samma sak hur det går till och känns =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, hoppas du kommer må bra under din behandling. Oftast är det skönt att veta vad som kommer ske och sjukvården är inte helt tydliga med detta. Önskar dig lycka till!

      Radera
  3. Opererades för 3 veckor sedan och ska genomgå behandling med radioaktivt jod nu under sommaren är det tänkt. Operationen tog nästan 7 timmar och har gett skador på stämbanden som förhoppningsvis inte är bestående dessutom försvann två bisköldkörtlar i operationen så för närvarande är jag tvungen att äta stora mängder kalk samt D-vitaminer.
    Har fortfarande en hel del stickningar i fingrar pga. kalkbrist men går nog åt rätt håll.
    Tycker inte att jag fick riktigt bra information om hur oerhört trött man skulle bli efter operationen, så trött att det var en stor ansträngning att ens resa sig upp från sittande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillen! Tycker att många "bortfärdar" operationer generellt, det ÄR en stor påfrestning på kroppen och man behöver låta kroppen ta tid för återhämtning. Se till att du får den tid du behöver (sjukskriven) så att du inte går tillbaka för snabbt. Ät bra mat och ta lugna promenader i den takt du orkar. Önskar dig lycka till med kommande behandling. Med vänliga hälsningar Miriam

      Radera
  4. Vad händer sedan? Äter du Levaxin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Det kan din behandlande läkare förklara. Det är olika för varje person. Ja det gör jag, eftersom jag inte har någon sköldkörtel behöver sköldkörtelhormon ersättas med Levaxin.

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...