25 februari 2014

Vårstädning i trädgården

Helt plötsligt är våren här, idag strålande sol och flera plusgrader. Dags för lite Vårstädning i trädgården. Tyvärr var det väldigt blåsigt så det var inte så varmt som det såg ut. Men skönt att få lite frisk luft. Jag gick igenom växthuset och odlingslådorna utanför. Plockade bort ogräs (!) och gamla växtdelar som legat kvar som skydd under vintern. Jag byggde även en barrikad mot rådjuren vid min lökrabatt. Hoppas lite armeringsnät kan hålla odjuren borta. Det har redan börjat komma upp lite grönt här och där. Rabarber, gullvivor, fingerborgsblomma, lökar och plymspirea är på gång. Även kärleksörten som har övervintrat i västhuset och ligger därmed lite före de övriga växterna har börjat kika upp. Kärleksörten har jag vanligen i kruka vid terassen, annars äter rådjuren upp allt. Jag började även klippa bort pinnarna vid plymspirean, det är skönt att ha det gjort innan de nya skotten blir för långa. Det gör nerklippningen svårare och det är lätt att skada de nya röda härliga skotten som är på väg upp. Jag har 6 stora plantor, se här, så jag tar en planta i taget. Elda inte upp dessa pinnar då de ofta agerar bostad åt diverse insekter. Låt de ligga en stund till, göm dem vid komposten om de stör. Jag såg även lite ägg från mördarsnigeln så det var bara att ladda "matstationerna" med snigelgodis.
Mer bilder från min trädgård hittar ni här.




foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...