26 april 2014

Dela perenner på våren

Man kan dela perenner nu på våren eller senare i höst. Självklart går det även på sommaren men det kräver lite mer planering och omvård kring plantorna (bland annat behöver man minska bladen). Jag delade i går en planta som jag från början fick från min kära mor när vi flyttade in. En Gullstav, Ligularia stenocephala som är en väldigt törstig perenn. Därför har jag nu delat den för att se om den trivs lite bättre på an annan plats, den står idag under en ek i sandig jord. Den nya platsen har mycket sol på förmiddag och lite lerjord, som jag blandat upp med kogödsel. Hade jag haft grus hade jag slängt i det i gropen med. Förutom att man får fler plantor när man delar så gynnar man också tillväxten. Vissa perenner ska delas oftare än andra, kanske vart annat eller vart fjärde år. Titta på plantan, börjar den se vissen ut i mitten då är det dags att dela. Eller om den tar över hela rabatten.

Jag tittar igenom plantan jag ska dela och försöker hitta en naturlig delning och där sätter jag spaden och trycker till, rakt av bara. Sen försöker jag få med så mycket rötter det går. Den kvarvarande plantan får lite ny jord, vatten och gödsel för att läka fort. Den delade plantan planterar jag som vanlig i en grop som är dubbelt så stor som plantan ungefär och med jordförbättring och mycket vatten. Den kommer behöver mycket vatten de kommande dagarna så eftersom jag vet att vädret kommer vara varmt och soligt så lägger jag på lite gräs som minskar avdunstningen från jorden.
Gullstaven fullkomligt älskas av humlor och bin. För mer gula blommor se här. Blomman får fina duniga stänglar på hösten som står sig hela vintern, vackra att se på. Jag gillar den här pressen, tyvärr gör mördarsniglar det med så man får lätt lite hål i bladen. Men blommorna rör de i alla fall inte.

Uppdateringen söndag, detta blir mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild.



1. Förra sommarens blomning.
2. Delad planta.
3. Planterad på sin nya plats med gräs runtom, tillsammans med mynta i hink, gräslök i kruka och några förgätmigej plantor.

foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


4 kommentarer:

  1. Ja visst är det kul det där med att föröka egna växter ...och jag delar faktiskt plantor allt från april till oktober och har faktikst lyckats få det mesta att ta sig ...Lycka till med dina plantor nu / Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det trevligt när man får utöka sina rabatter med egna delade perenner :-) eller ge bort för den delen med.

      Radera
  2. Hej du :D
    Åh vad jag önskar att jag hade en trädgård. Blir lika trädgårdssjuk varje år.
    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja det förstår jag, hoppas du har en park eller rabatt i närheten som du kan sniffa lite på... eller satsa på Gerillaodling ;-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...