4 juli 2014

Budgetbröllop sy en egen brudklänning

Tänkte ge er lite förslag till ett Budgetbröllop och jag delar upp det i flera inlägg för att inte överösa er med ett jättelångt inlägg. Börjar med Klänningen, att sy sin egen bröllopsklänning, jag ville ha en kort brudklänning med spets.
Att hitta en brudklänning kan vara rena mardrömmen, så mitt val blev rätt enkelt - sy en egen. Valet att köpa fick stryka på foten, dels för att jag har hört talas om trånga provrum, max två klänningar åt gången, med köer värre än rusning i huvudstaden. Jag avskyr dessutom att prova kläder. Behöver jag ens nämna Prislappen… !
Detta kanske inte är något att rekommendera om man aldrig har sytt och/eller om man har ont om tid. Men har man en vän som kan hjälpa till lite, så kan det vara värt ett försök. Annars finns det skräddare som syr det exakt det man vill ha, troligen ett rätt så prisvärt alternativ.
Jag själv har läst mönsterkonstruktion på tillskärarakademin i Göteborg och sytt lite till och från. Så det kändes som jag skulle klara av detta. Jag googlade efter företag som sålde mönster tills jag hittade en som såg ut som jag hade tänkt i huvudet, den här. Jag beställde och den kom hem på nolltid. Jag sydde upp enligt anvisningarna efter mina mått, först i ett i billigt lakansvävs tyg. Därefter noterade jag ändringar och ritade om mönstret exakt så som jag hade tänkt. Sedan gick jag på det riktiga tyget, ett thaisiden tyg som jag fick av min mor. Spetsen hittade jag för under 50 lappen på loppis. En gammal gardin som fick bli brudklänning. Tänka sig :-)

Det jag kan rekommendera för dig som väljer att sy själv är att använda ett ganska tjockt tyg och glöm inte foder. Fundera även på vad du ska ha för underkläder, pröva dessa med klänningen. Jag köpte en härlig underklänning i siden, mjukt och skönt.

Ordinarie pris kort brudklänning ca 3000kr.
Mitt budgetpris ca 300kr, mönster, tråd, spets, dragkedja och foder. 
Samt många timmar framför symaskinen.





Mina inspirationsbilder, dessa och fler hittar du i min pinterestmapp här.





foto: http://www.fotografmoa.se
Samt pinterest mappen, här.
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...