13 oktober 2014

Ekologiska kuddar och textil

I senaste Hem Ljuva Hem såg jag helt underbara kuddar i ekologisk bomull från Ulrika Gyllstad. Jag blev nyfiken och gjorde lite efterforskning, de är tryckta i Sverige vilket betyder att de då faller under Svensk lag vid tryck. Vilket ofta är många gånger bättre än produkter tillverkade i t.ex. Kina. Pigmentet är dessutom godkänt enligt OEKO-TEX, vilket också är ett stort plus. Många otäcka kemikalier gömmer sig i pigmenten i textiler, som kan vara både hormonstörande och cancerframkallande. Framförallt mörkt pigment, så det gäller även hårfärg - tåls att tänka på! Ulrika har arbetat på många stora textil och klädföretag som HM och GANT, men har på senare år startat eget. Att välja snällare tillverkningsmetoder är en självklarhet för henne. Förutom det lägger hon också vikt på transport och emballage, hela kedjan. Det är många som missar detta tycker jag. Jag tog kontakt med Ulrika och frågade henne varför hon valt den "gröna" linjen för sina produkter. Läs hennes svar nedan.




Gyllstad miljötänk
 
Mönster och textil är min stora passion, och att göra det vackert kring sig tycker jag är viktigt.
Vi har alla ett ansvar för miljön och inte minst jag som designer och producent som förser mina kunder med produkter. Att producera nytt i vår värld måste anses som en lyx. En lyx försvarbar endast om hänsyn tas till vår ömtåliga miljö. Den som köper mina produkter gör det antagligen för att man gillar min design, att produkterna sedan är miljövänligt framtagna ser jag som ett plus.

 Det är inte enkelt att agera miljömässigt riktigt i alla lägen, det finns så många aspekter i miljötänkandet att väga in. Jag vill så långt det är möjligt se till att de råvaror jag köper in är framtagna med hänsyn till miljö och människa. Och att min egen tillverknings-process har så liten miljöpåverkan som möjligt utan att göra avsteg från mina kvalitets-krav. Alltså är bomullen i mina tyger inte besprutad med några gifter. Jag har också valt att trycka mina tyger digitalt, istället för som med tidigare, traditionell screentryck-teknik. Fördelarna är bl.a. minimalt färgspill, miljövänliga färgpigment och betydligt lägre vattenkonsumtion. En liten nackdel är en något lägre UV-beständighet som jag valt att leva med, eftersom jag tycker fördelarna vida överstiger nackdelarna.

Inom textilbranschen finns det mycket kvar att göra för miljön. Jag har tidigare arbetat inom modebranschen och rest mycket i Asien. Det är nog under dessa resor som mitt miljömedvetande och min vilja att göra skillnad väcktes. Stora företag börjar så sakta anpassa sin tillverkning men ändå förvånansvärt få och i liten utsträckning. Det känns viktigt att påpeka att allt jag gör inte är perfekt men förutom mina estetiska aspekter så är miljö och kvalitet viktiga ledord för mig. Allt kan alltid bli lite bättre!

Ulrika Gyllstad




foto med tillstånd:  Karin Björkqvist för http://gyllstad.com
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...