4 maj 2015

Att flytta bärbuskar

Ibland blir det inte som man har tänkt, det växer för fort, för långsamt eller så har man satt fel växt på fel plats. Lyckligt vis går det att flytta. Tidigare ägare hade (troligen) ett bär och hallonland nere vid åkern. Den mest fuktiga och ibland vattensjuka delen av trädgården, dessutom är det endast morgon och förmiddagssol där. "Vinbärslandet" är helt övervuxet av gräs och sly. Inte helt optimalt med andra ord. Jag har under flera år grävt upp en vinbärsbuske i taget och flyttat till en bättre plats närmare växthuset. Ganska krävande jobb med tanke på den tunga lerjorden ;-)


Inte så vacker buske precis, ni ser också att den inte är lika grön som vinbärsbusken nedan som står på den nya soliga och varma platsen. Så hur gör man? Jag brukar börja med att gräva bort gräs och annat som täcker busken. Då får jag en bra överblick hur busken ser ut. Sedan klipper jag bort, torra, skadade och korsande grenar. Har jag tid så beskär jag rötterna med en spade, gräver runt som om jag skulle gräva upp dem men låter de sedan vara kvar i jorden ett par dagar - en vecka till. Detta stimulerar nya rötter som busken behöver på sin nya plats. Sedan är det bra att förbereda den nya växtplatsen med en stor grop med jordförbättring, jag har sandblandadlerjord så jag tillsätter bland annat mycket mull och stallgödsel. Vattnar i gropen innan jag snabbt sätter ner bärbusken, låt den inte ligga framme i sol och vind. De små sugrötterna torkar snabbt ut. Lägg den i en plastpåse om det kommer dröja innan den kommer på sin nya plats. Man kan också klippa ner busken helt om den ser allt för bedrövlig ut. Men tänk på att man bara får bär på fjolårsskott, så då blir det inte bär i år. Jag täcker jorden med mer organiskt material, mumma för de små maskarna vars hem jag just förstört. Se till att vinbärsbusken får ordentligt med vatten under den första sommaren.


En liten svartvinbärsbuske som jag flyttade förra eller förrförra sommaren. Den har tagit sig fint och blommar rikligt.



foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...