27 augusti 2017

Shibori pole dye - färga bärsjal

Jag har ju verkligen snöat in på färgning av olika slag. Jag är bland annat med i en facebookgrupp för färgning av bärdon, sjalar och bärsele. Förutom att "bara" färga en sjal enfärgad i tvättmaskinen så finns det så mycket annat man kan göra. Jag gillar tigermönstrat och har en bärsjal som heter Anitas Tyger. Älskar färgen och mönstret. Så jag ville ha något som påminde om den. Så jag gav mig på shibori vilket är en japansk färgningsteknik. Man viker, veckar, syr eller på annat sätt förbereder tyget innan färgning för att skapa olika mönster. Som batik men oftast lite mer avancerade mönster. Så här nedan tänkte jag försökt förklarar hur man gör.

Jag använde mig av två färger, man kan naturligtvis bara ha en eller ännu fler om man önskar. Jag använde mig av babysäkra Dylon handfärg, Burlesque red och Intense violet. Jag gjorde för mycket färg så jag har nedan höftat vad jag tror man behöver då jag fick mycket över. Jag hade kontrastfärgen i skarven för att få en linje i topp, mitt och botten på sjalen. Denna skulle jag uppskatta man behöver max 1/2 påse färg och 1 påse till övriga delar av sjalen. Jag hade en kort 6a, eller lång 5a på 4,4m.

OBS! 
Här finns en bra video hur man gör Shibori pole dyeing som är värd att titta på först så man får en känsla för tekniken.

Efter första tvätten, fortfarande blöt.


Shibori pole dye baby wearing wrap




Material

ca 3h barnfri tid
Nytvättad och struken Bärsjal i naturmaterial
2 hinkar eller kärl för ca 6 liter resp 3 liter
2 färgpåsar (1,5 påse)
2 st Dressingflaskor (t.ex. dessa) Märk dem gärna så det går att skilja dem åt.
Salt (vanligt hushållssalt går bra, gärna jodfritt)
Ph+ (kan uteslutas)
Sprayflaska till PH+
Plasthandskar
Plastpåsar/skynke som skydd av golv/väggar
ca 40m snöre/rep (jag hade 3mm tjockt)
Våg
Klädnypor
Gummiband
 PVC rör 2m x 110mm (t.ex. detta)
Varmt vatten
1 liter mått
2 små klossar eller små pallar
Klocka

Gör så här



Linda sjalen
Jag vek först sjalen på mitten och satte klädnypor på kanten för att hålla ihop tyget medan jag lindade. Man skulle även kunna stryka sjalen innan så man får ett tydligt veck på mitten.
Trä först på gummiband med några dm mellanrum för att hålla allt tyg på plats på röret, det glider lätt av annars.
Börja sedan linda snöret runt röret, hårt! Efter ca 1-2 dm pausa, hålla spänningen på snöret med ett gummiband eller din tumme. Tryckte sedan ner tyget mot botten på röret (det får dock inte åka av!). Fortsätt att linda och skjuta ner tyget tills dess att allt tyg är lindat. Fäst då snöret och se till att allt tyg är jämt fördelat och ihop tryckt mot botten på röret. Detta tar ganska lång tid.

Jag fick skarva sista biten då mitt snöre inte räckte. Jag hade lite mindre än 40m.
Denna bild är för att visa ungefär vilket avstånd jag hade på snöret 3-4cm.


Arbetsstation och blanda färg
Gör sedan i ordning din "arbetsstation" med plast. Ta på handskar (och oömma kläder) innan du rör ut färgen enligt anvisningarna i varmt vatten med salt. Troligen räcker 1 påse av den mörka färgen och 1/2 av den ljusa. (Jag använde de dubbla och det blev över massor).
Häll upp färg i respektive dressingflaska.

Jag hällde även PH+ i en sprayflaska utspätt med vatten. Jag tog ca 0,5dl till 0,5liter vatten, vet inte om det är ett korrekt mått. Denna process kan uteslutas, PH+ ska göra att färgen fäster bättre. Men det går även bra utan.


Förbered sjalen
Efter detta blötte jag tyget i duschen, försök få det jämt blött. Tryckte ut överflödigt vatten med händerna och rullade den över en frottéhanduk.
Placerade sedan röret på plasten, gjorde hål för avloppet så överflödig färg kan rinna ut.
(Spraya sedan tyget med PH+ inne i duschen. Kan uteslutas. Glöm inte ha fönstret öppet och spraya inte på något annat).



Börja färga
Lägg gärna röret på två små klossar/pallar. (Jag använde bara en, vilket skapade en lutning på röret och gjorde färgen något ojämn. Sträva efter att ha röret rakt och gärna inte ligga mot marken i färgen som rinner.)
Det kan vara bra att ha ett öga på klockan när man börjar med färgen. Färgen ska ju dra i ca 45 min.

Börja sedan att hälla ut färgen från dressingflaskan. Jag började med den ljusa färgen först i "skarven" jämt fördelat runt hela röret, fyll på när flaskan tar slut. Ta sedan en liten paus med den färgen och gör den mörka, återgå sedan med den ljusa när du gjort några lager med den mörka, vara de båda fäderna tills du är nöjd med färgnyansen på båda. Sprid ut färgen så jämt som möjligt över tyget.

Tänk på att det blir mkt ljusare när det är tvättat och torkat. Så var inte för snål om du inte vill ha en pastellig look. Det blir många vändor färg, ovan ser ni hur det såg ut när jag började känna mig nöjd.

Sen var det dags att skölja. Linda av snöret och skölj det värsta. Jag slängde sedan in den i maskinen för jag var lat. Körde på längsta programmet med en liten skvätt flytande tvättmedel. Sedan tvättade jag 2 gånger till. Lägg gärna med en vit handduk eller strumpa som du kan avvara, blir denna färgad så kan du tvätta en gång till. Torka och stryk sedan sjalen innan du kan börja bära.
Lycka till och skriv gärna till mig och berätta om ditt projekt.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...