26 oktober 2017

Polyester/plast i ullkläder

Jag har tidigare skrivit om plastens intrång i ullens värld, via det som kallas superwash. En behandling som lägger en tunn hinna med plast över ullens fibrer. Jag är själv väldigt förtjust i ullens egenskaper, varm, torrt och behagligt. Aldrig så där instängt plastigt som gör att i alla fall jag liksom kallsvettades i vissa plagg av polyester.
Nösterbarn som gör fantastiska kläder skriver också om det på sin hemsida, det är skönt att informationen sprids. För oss som vill kunna välja bort plast av olika anledningar så tycker jag det är vikigt att man kan få gör det utan att det smyger sig in utan att märkas.
Ullens nackdel är för många priset, men begagnat marknaden växer och på Facebook finns speciella köp/sälj grupper för ylle och silke.

Ullen har en lätt naturligt vattenavvisande egenskap i och med det naturligt fettet som finns i pälsen. Man kan öka på detta skydd genom att "fetta in" plagg med så kallad ullkur. Om man vill få en fingervisning om ett plagg är så kallat Superwash där fibrer är plastbelagda så titta på tvättsymbolen.

Jag har en mjuk och skön ulltröja från HM, med en bärsjal från Artipoppe, Anitas Tyger med bl.a. ull och cashmere. Lilla tjejen har en handstickad ullmössa och en ullfleecetröja.
Obehandlad ull har symbol för handtvätt. 

foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...