13 oktober 2017

Werlabs blodprover

”Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Werlabs".

Jag har provat Werlab för blodprover och tänkte berätta lite om hur jag upplevde det.
Werlabs har flera olika "paket" man kan välja på där ett visst antal blodprov ingår. Jag valde två paket; Allergitest XL och Hälsokontroll XL. Man kan också välja enskilda blodprov.

Så går det till

Jag tyckte det var väldigt smidigt att beställa allt på nätet och sedan gå till min närmaste provtagningscentral som var Carlanderska i Göteborg. Där gick också allt snabbt och smidigt. Ett väldigt fräscht sjukhus, det märks att det är privat.
Provsvaren trillade sedan in allt eftersom de blev klara och det gick att läsa resultaten på nätet. Vissa svar kom samma dag, medan andra tog ett par dagar. Men när alla provsvaren var klara, så skrev en läkare en sammanfattning.
Det enda som jag tyckte var otydligt var vilka tester som fortfarande inte hade inkommit. När man som jag valde väldigt många blodprov så var det inte helt lätt att hålla reda på alla svar.


Idag så bygger sjukvården tyvärr mycket på att minska kostnader, blodprov kostar pengar och jag upplever att man då sparar in på detta. Men på sikt borde detta skapa mer kostnader i form av t.ex. felmedicinering, feldiagnos, biverkningar, fler eller längre sjukdomsförlopp.

Varför jag gjorde testet 

Håravfall
 Jag började tappa hår i somras (2017), jag fick en kal fläck på huvudet och ville förstå varför. Det tog 3 månader för mig att bara få en tid på vårdcentralen (!?). Deras utlåtande var att det var svamp som angripit hårrötterna. Men jag trodde inte på deras diagnos. Vårdcentralen tog inte ett enda blodprov, utan skrev bara ut kortison. Som bland annat har håravfall som biverkning och jag tappat mer hår efter detta. Svårt att veta om det hade en direkt koppling till kortisonet, men jag fick fler små kala fläckar. Jag slutade tvärt även om det inte var rekommenderat.

Nässelutslag
Jag hade också fått någon sorts eksem, nässelutslag över axlar och ner mot bröstkorgen. Samt nere vid magen i byxlinningen. Det gjordes ingen notis om detta på Vårdcentralen.

Mina provsvar

Så därför beställde jag blodproven på Werlabs för att förstå vad som inte stod rätt till i min kropp. Det som var väldigt intressant bland mina blodprov från Werlabs var att jag hade antikroppar mot ägg och även lite mot mjölkprotein.

Mjölkprotein hade jag redan minskat kraftigt, men inte uteslutit helt.
Ägg åt jag varje dag. Men efter att ha fått reda på detta så har jag nu uteslutit det också ("eksemen" försvann rätt snabbt efter detta). Eftersom det fortfarande fanns en risk för Alopecia areata och inte svamp så hade jag också helt uteslutit gluten. (Tidigare så åt jag i regel gluten extremt sällan. Jag kommer skriva mer om fläckvis håravfall och Alopecia Areata senare).

Blodproven visade också låga järn och B12 värden, vilket jag tidigare aldrig haft problem med, förutom i slutet av graviditeten. Ytterligare en intressant iakttagelse var att jag hade relativt lågt D-vitamin trots att jag tar tillskott och sommaren just var förbi. Min tolkning av detta är att min mage inte tar upp allt som den ska, kanske p.g.a. ägg och mjölkallergi? Jag tänkte ta utstickande blodprover igenom om några månader för att se om det blir någon skillnad nu när jag har uteslutit detta.

Har ni några erfarenheter av att ta blodprov privat?

IBS eller Allergi?


Något som också är lite intressant är att vissa symptom på födoämnesallergi är väldigt snarlika IBS symptom när det kommer till magsmärta, diarré, förstoppning osv. Värt att tänka på om du också har problem med magen. Så man kan ju fråga sig om jag varit allergisk mot ägg i flera år? Här kan man läsa mer om allergi.


foto: Werlab, Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om, jag har funderat på deras prover och hur de går till, så nu ska jag fundera mer på det. Finns ju alltid en trigger och födoämnesallergier är ju en trigger för lågintensiva inflammationer, men allergier kan också vara en sekundär reaktion på för lite mineraler/vitaminer (var så för mig) som man kanske inte får i sig alt inte tar upp av andra orsaker, tex tungmetaller. Ibland kan det vara svårt att reda ut vad som är grundorsak och vad som är sekundärt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, lite som hönan och ägget :-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...