1 december 2017

Bekväma och snygga barfotaskor - Lems Boulder Boots

Barfota trenden sprider sig mer och mer och av en slump började jag kika lite på vad det innebar. Som så ofta så handlar det om att gå tillbaka till något naturligt, så som vi är skapta. Vi föddes inte med skor, med klackar eller med smala ihoptryckta tår. Egentligen är det ganska märkligt att våra skor inte följer våra fötters naturligt form. Utan att våra fötter kläms ihop att följa våra skor.




Tänk att människan klämmer ner sina fötter i smala skor och många framförallt kvinnor får "missformade" fötter som bilden nedan visar. Hur detta egentligen påverkar vår kropp tror jag inte man har 100% kartlagt, men rätt självklart är att det inte ger oss en naturligt hållning och bör således kunna vara boven till både smärta i huvud, axlar, rygg, höft och knäleder. Här kan man läsa mer.

Överst: Exempel på hur fötterna ser ut hos en som levt livet barfota. Underst: En som levt livet i skor. Båda bilderna är från en artikel från 1905, men samma fenomen finns idag.


Jag såg ett inlägg på Instagram med ett par skor jag tyckte såg sköna och snygga ut. Så jag kikade lite mer och hittade dessa på http://www.freefoot.se i Göteborg. Jag har varit så less på att prova skor som aldrig varit sköna, de klämmer allt för oftast över fotryggen eller vid tårna. Provade alla Kavats skor men ingen var skön. Så jag provade Freefoot, jag fick jättebra hjälp i butiken som ligger vid Linné. Så nu ger jag dessa Lems Boulder Boots en chans. Till en början skavde de i hälen, men efter att ha knytet dem som ovan så har jag inte problem. Dessvärre är alla andra skor man har nu otroligt "trånga" och obekväma.
 Har du provat några "barfotaskor", hur kändes det?

foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...