6 januari 2018

KonMari - att rensa ut och organisera ditt hem

Ni har kanske hört om det men inte satt er in i det, KonMari. Jag råkade av en slump hitta en grupp på Facebook om KonMari, jag blev lite nyfiken. Googlade och förstod att det handlade om att rensa ut sitt hem och organisera upp en bra förvaringsmetod för sina saker på ett hållbart sätt. Mycket intressant då jag tycker det är svårt att få ordning i hemmet.

 Så jag laddade ner boken The life changing magic of tidying av Marie Kondo via Storytel och lyssnade till och från jobbet i bilen, superbra. Sedan laddade jag också ner Spark joy som är uppföljaren. Men till att börja med så räcker den första, och ja det underlättar enormt om man få hela historien till sig och även förstår lite mer hur man ska tänka innan man börjar. Visst man kan Googla och köra lite på känn, hur svårt kan det vara? Men jag tror att om man verkligen vill få ordning på sitt liv och sina prylar, kläder och skor på lång sikt - så är det bäst att göra rätt från början.

Exempel på en vacker underklädeslåda.

Kort handlar det om man ska göra av sig med allt som inte "Sparks Joy" eller typ "Glittrar och skänker glädje", ja det låter fånigt men det funkar verkligen. Sedan skall man efter att man har gått igenom hemmet förvara sina saker på ett visst sätt och även vika t.ex. kläder speciellt för att spara plats och det gör det verkligen. Man rensar ut sitt hem efter kategori istället för ett rum i taget, börjar med kläder, skor, lakan osv. Det finns också en bra app om man har iPhone för att enkelt kunna planera och följa upp vart man ska börja. 

Exempel på mer plats och bättre överblick.
Mina ullkläder med en hemmagjord avdelare av papp.




foto: Pinterest, Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...