19 februari 2018

Barn som inte gillar barnvagn

Jag har börjat lyssna på ljudboken Trygga barn trygga föräldrar, där man bland annat tar upp det här med barnvagn. Barnvagn som blivit en symbol för föräldraskap och barn. Men alla barn gillar inte barnvagnen, många barn vägrar barnvagn.

Barnvagnen kom till relativt sent ur vårt evolutionära perspektiv. Runt 1800 talets mitt började man använda barnvagnsliknande föremål som till en början var tänkta som hjälpmedel till sjuka barn som behövde komma ut och få frisk luft. Sedan dess har det gått ganska snabbt till att bli en statussymbol som "inte går att leva utan" med mängder av tillbehör. Men människan har levt utan barnvagn i flera tusen år.

Som vanligt hade jag vagnen med mig i tron om att hon skulle gilla den.

Vår dotter vägrade barnvagnen i början, de första 3-4 månaderna kunde hon sitta i den mycket korta stunder. I början kanske 5 min när hon vår runt 2 månader. Jag hade alltid en trikåsjal knuten på mig när jag lämnade hemmet med barnvagn. Något som underlättade var att byta till sittdelen ganska tidigt, då trivdes hon bättre.

Men det här gjorde mig oerhört stressad. Dels att vi köpt en barnvagn för flera tusen som inte användes och dels för att jag inte visste att det fanns alternativ, plus att det kanske inte var så onormalt som det då kändes.

https://punitarice.com/babywearing-and-bedsharing/ 

Om man ser till hur vi är skapta, att bära våra barn så förstår man att det säkert finns mycket av dessa gener och instinkter kvar hos oss. Ett barn vill inte bli lämnad ensam, den vill vara nära, nära. Så få inte panik om ert barn inte gillar vagnen eller vägrar barnvagnen totalt. Dels så kommer det troligen att ändras med tiden då barnet känner sig mer trygg i sig själv och dels så finns det idag bärhjälpmedel som kan underlätta att bära barn även upp i större åldrar. Jag önskar jag hade fått höra detta då i början. Idag hade jag kanske struntat i vagnen och satsat på lite olika bärdon istället.

När ett barn är trött, hungrig och vill ha närhet så vill det bli buret även om de är några år gamla. Så här har vi det hemma ofta på eftermiddagarna innan middag. Då sitter vår dotter på min rygg medan vi gör middagen tillsammans hela familjen.

För att underlätta er relation till barnet och skona både armar och rygg så kan ett hjälpmedel vara ett alternativ. Men trivs man med att bära i armarna är det inge fel med det heller. Men det finns en praktisk aspekt när man bär i armarna och det är att man kan ha svårt att ta emot sig om man snubblar eller om man ska putta på en barnvagn samtidigt. Hur ofta ser man inte en föräldrar som bär ett barn i en arm och puttar en tom barnvagn i den andra eller så sitter det ett barn i vagnen också.

Hur har din relation till barnvagn varit och vilka förväntningar hade du?


Young Inuit girl carrying a baby in her amauti hood Date: 9 Sept 1958.
http://www.tradition-orale.ca/english/photo-47.html

foto: Living by Miriam,  
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...