31 mars 2018

Årstidernas Hälsomatkasse

Sedan en tid tillbaka använder vi oss av Årstidernas hälsomatkasse, det är så skönt att få ekologiska råvaror hem till dörren. Goda recept och utan gluten. Att slippa fundera över veckans meny och att lägga tid på både det och handling.

 Men kritiskt som jag är ställer jag mig frågande kring vad de anser som hälsosamt? Denna matlåda är i princip fettfri, vilket aldrig kan vara hälsosamt för någon. Barn som växer och vuxna behöver fett för flera av kroppens funktioner som t.ex hormonerna. Visst det finns specifika barnlådor, men om barnet eller någon annan i familjen inte tål gluten så har man inte så mycket att välja på. I recepten råds man att steka i en non-stick panna för att kunna ha minimalt med fett. Vilket känns ytterst tveksamt med tanke på att teflon anses mindre bra ur både hälsa och miljösynpunkt (läs även här). En järnpanna ger också tillskott av järn i maten. Ibland medföljer en yoghurt med fetthalt 0,1% (!!!) för diverse såser. Jag personligen äter aldrig den fettfria yoghurten. Jag försöker ångkoka, äta vissa grönsaker råa eller tillaga i ugnen istället för att koka i vatten, då många vitaminer försvinner med kokvattnet.

Trots detta gillar jag matkassen/lådan för den har goda recept, mycket grönsaker, begränsat med kolhydrater (ofta quinoa, råris och aldrig pasta) samt 1 fisk i veckan.

Årstidernas hälsomatkasse hälsosammare!

Vi steker i gjutjärn eller stål med ghee, smör eller ibland olja.
Vi toppar med extra fett i form av t.ex. nötter, frön, olja, avokado eller getost.
Ångkoka, ät råa eller ungsbaka.

Min önskan: Såserna kunde vara naturligt mjölkproteinfria som t.ex. hummus.
Köttet eller fisken hade inte behövt vara de fettsnålaste bitarna.



Supergod tonfisk med massa god grönkål och chilli.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...