25 juli 2020

Flytta och beskära vinbär

Flytta och beskära vinbärsbuskar. När jag planterade två vinbärsbuskar och en aronia utanför växthuset för några år sedan visste jag inte att se skulle bli riktigt så höga och stora. Så nu var det hög tid att flytta en, för enkelhetens skull grävde vi upp den som stod i mitten och flyttade till ett nytt land. När man gräver av rötterna på en buske är det viktigt att man beskär den ganska kraftigt för att den ska överleva. Gäller även perenner. Sedan måste man såklart vattna mycket i början. Jag börjar med att beskära den lite på plats innan jag gräver upp, sedan klipper jag den en gång till på sin nya plats. Då ser man hur den ser ut och hur den ska passa på sin nya plats. Det kan se lite tokigt ut, men den repar sig och kommer se fin ut nästa år. Det är viktigare att den överlever än att den ser snygg ut. Bären är också plockade innan den grävdes upp.





foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...